onsdag 16. mars 2011

flat...

som ei pannekake blei kaka denne gang....og har funnet ut at natron må være ferskere enn den jeg fant i skuffen...:)
Men den smaker godt og vi hadde det gøy, og det er det viktigste!!

først måtte vi måle opp alle indegrienser og telle riktig antall ....
og så måtte vi la maskinen blande alt veldig nøye.....
når vispen gikk rundt og rundt...gikk hodene rundt og rundt også...:)





Maskinen BRÅKER veldig mye....


og den bruker såååå laaaaang tid!!!! litt kjedelig...

(hele kaken tar ca. 45 minutter å lage, det INKLUDERER steketid på 30 min...)




men så kommer vi til det virkelig gøye....

man må jo smake om kakerøra er blandet nok...og ifølge mine små kokker var den perfekt!!!!

men heeelt perfekt var den jo ikke....den hevet seg fint i ovnen, men gav opp når den kom ut, og ble flat.
Veldig, veldig flat!!
Men, har vært borti dette før, og sjekket daton på natron, den nærmer seg utgang...:)


Her er oppskriften, den har jeg fått av min storesøster: SURMELKSKAKE

6 kopper hvetemel
4 kopper sukker
4 kopper kulturmelk
1 kopp smelta smør
3 ts. natron
3 ts. kanel

Røres godt sammen , kle en halv langpanneform med bakepapir, stekes nederst i ovn på 180 grader i 30 minutter.

Denne kaken er G O D. den er god med glasur, uten glasur, den holder seg i kjøleskap lenge, den kan fryses og den er lett og kjapp å bake. 

Jeg bruker denne glasuren:  GLASUR: 300 gr. melis, 3 ts. vaniljesukker, 1 1/2 ss kakao, og 6 ss smelta smør.


Så, nå er det bare å slå seg løs på kjøkkenet, eller å gi oppskriften til den som sitter nærmest...:)

  

2 kommentarer:

  1. Så flink du e Lena. Alt er såååå bra, så idyllisk. Du er flink å skrive, ta bilder, lage layout, farger og mye mye mer. Dette er gøy og kjekt at du vil dele med oss. Glad i dokke alle. Klem

    SvarSlett
  2. hihi, takk!! det e nesten idyllisk....heilt til bakverket datt sammen...;) kjekt at du leser og liker! ses på lørdag!! (skal bake nye kaker...;))

    SvarSlett