tirsdag 19. april 2011

Våryr....

eller yr av våren? :)  Idag kunne jeg skrevet en Takknemlighetsblogg!! Har så mange ting å være takknemlig og glad for idag, så jeg må dele det med dere!

Dette er en gave jeg fikk idag!! Altså, ikke Jamie Oliver himself
men ett sett med urtepotter signert Den lespende kokken.

La det være sagt med det samme: jeg syns lespingen er veldig sjarmerende!! ikke noe ondt om Jamie!!!


I en liten grønn potte av papp (lett å plante ut om man vil det) fant jeg en pose jord, en pose frø, og et hefte med oppskrifter hvor du kan bruke urtene....



en med persille....



en med basilikum....
...og en med gressløk....

Her har jeg gått å verket etter å komme igang med planting og blomsterkasse-bygging ute, og så kunne jeg jo bare gjort det inne!! :)

Min snille, gode venninne serverte meg denne delikate løsningen, sammen med et herlig utvalg påskesjokolade!! sukk, mitt hjerte!! Tusen takk, kjære deg!!!

Nå står de og koser seg i kjøkkenvinduet, nysådd og vannet, sammen med Lille Prinsessens påske-karse, som tydeligvis trives godt!! :)


Så får vi se da, om Jamie har rett; disse urtene skal nemlig være "incredible aromatic" ..................

Ute er det også liv og røre! Det graves og gruses av alle kunstens regler, vi skal nemlig bygge mur og asfaltere hele innkjørselen i vår lille gate....hele tre to-familieshus står det her....og nå når alle er ferdigbygget, danner vi borettslag og gjør veien bred og fin!

Det passer oss fint, vi trenger litt ekstra bredde, og med asfalt får barna muligheter til kjekke uteleker, sykling, skateboard, hoppetau- og strikk og sikkert mye mer....
Mannen benytter den gode temperaturen og været og snikrer litt på terassen, som ikke er langt unna ferdig nå!

Og imens går jeg og fotograferer alle spirer og skudd som har formelig skutt opp og frem den siste uken...

solbærene kommer for fullt!!

Mange flere blader i år, den var nyplantet ifjor, så det blir veldig spennende å se om det blir flere bær i år...


Epletrærne har også kommet igang...


gleder meg til de blomstrer, det er så vakkert!



Og min elskede kaprifol!!

Jeg har alltid ønsket meg en hage som dufter av kaprifol på sene vår og sommerkvelder...

Det er en sånn duft jeg forbinder med barndommen, når man fikk være ute lenge, man gikk i skjørt hele dagen...

treskoene laget gode lyder, og myggstikkene ble flere og flere...

I naboens hage vokste det en stor, rosa kaprifol, og på andre siden av huset vårt, vokste det villkaprifol...og hver kveld lå jeg og talte myggstikk og lukten kom inn vinduet....

Ble visst litt nostalgisk her...:)
Men nå er det i alle fall vår! og om noen uker skal jeg krydre maten med deilige urter og kanskje kjenne lukten av kaprifol!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar