mandag 11. april 2011

lys...

er viktig. Jeg er ikke noe glad i taklamper, da især sterkt grellt lys type klasserom, tannlege og gymsal...Derfor er jeg ganske pirkete på hva slags lys jeg vil ha i stua mi. Små lyspunkter fordelt rundt i rommet er min greie. Her hjemme finnes det takspotter på skinner, både i stua og over kjøkkenbordet. De kan dimmes, men jeg er likevel ikke så veldig glad i dem....:) De er praktiske når du leter etter noe, that`s it! :)
Så nå er jeg på jakt etter en lampe å ha over kjøkkenbordet, vil ha en som er stor, og som kan dimmes....på den måten får vi punktbelyst mat og bord, uten at noen blendes...:) I stua er det smålamper som gjelder. Derfor tok jeg lampen fra Store Prinsessa og plasserte den i stua!

Denne lampa kjøpte jeg på loppis i Sverige, den heter Femo type 55, og jeg elsker den!!


litt buklete, men kan festes overalt, med en skru-klype, så den kan være bokhylle-lampe eller skrivebordlampe.

Har en svak pære i den, så den kan fungere som både kose-lys, og leselys.
Satte den bak sofaen i stua, for lampen som stod der, ble for stor og sterk....:)




Der skal den få stå til vi har fått ønske-sofaen i hus, så får vi se hvor den flytter da....

Lampen som stod der, fikk jeg av min kjære far i bursdagsgave, den er herlig retro, men i messing....





...og det er jeg ikke så glad i. men formen, designen, og skjermen er kjempefint, så jeg tenkte jeg skulle spraylakke den, tenker svart, eller kanskje zink....

blir lettere å se for seg i svart/hvitt syns jeg:




hva syns dere?

Den passer godt inn ved bokhylla, gir passe lys til å finne bøker og litt ekstra lys til sofagruppen....

Jeg er sikker på at jeg vil spraye den, men har ikke bestemt meg for farge ennå.

Til slutt tenkte jeg å vise dere bildeveggen vår....

med en fotograf i huset og mange flotte bilder tilgjengelig, liker vi å vise frem det vi har, både barn, opplevelser, minner og flotte utsikter får plass her.

Vi bruker å skifte ut både stil og utrykk av og til, akkurat nå er vi inne på hvite passepartouter rundt alle bildene...men er sånt som tar tid....:)




Av hensyn til personvern og privatliv har jeg bevisst gjort bildet uskarpt, men dere får absolutt en idè om hvordan det ser ut.

Vi liker svarte rammer, de henger på en grå vegg, og det eneste som er rett, er den øverste linja. Det gjør at en så stor samling bilder, likevel ikke ser "rotete" ut.

Denne veggen er "fast stoppested" for alle som kommer på besøk, og en sikker isbryter om stemningen er lit "stiv" :)

Idag kommer de to minste kongelige hjem igjen, og jeg har funnet frem påskepynt fra loftet. Gleder meg! :)

God mandag til dere!! 

2 kommentarer:

  1. Riktig lys i alle typer rom er så utrolig viktig både for funksjon, stemning og trivsel! Flott blogg Lena ;D Den stålampen du fikk av din far var aldeles nydelig, og er enig i at den kan bli enda finere med litt lakkering. Jeg ville vel valgt zinkfarge for å unngå den harde og stramme kontrasten med svart og fått frem en lys romantisk landlig stil.. hehe men det er min smak da! Ha en fortsatt strålende dag!

    SvarSlett
  2. ja, kan være enig i at svart kan bli litt hardt, men jeg må kikke litt på de forskjellige typene spray...kanskje matt svart er bra....men er veldig glad i zink...nesten så man får passe seg så det ikke blir for mye...;)
    takk for ros!! det varmer! :)

    SvarSlett