onsdag 27. april 2011

ting tar...

tid!! :) og derfor har det vært smått med blogging i påsken...:) Vi har hatt sol og varme hele påskeuka, og benyttet anledningen å være ute og stelle i hagen, eller det som skal bli hagen!! :)

Her sitter Willy og vokter den andre stoore blomsterkassen!

Det er denne som skal bli "kjøkkenhage" og inneholde både urter, jordbær og rabarbara.

Den skal oljes i en fin gråfarge, det samme skal terassen han sitter på, når den blir ferdig.


"Utekjøkken"-veggen har fått to strøk hvit-maling, den må nok ha ett til, før jeg kan snikre opp hyller og kroker og gjøre den komplett!

Den har stått umalt i tre somre, så den var bra tørst på maling! :)

Gjett om det var varmt å stå der å male, med sola i ryggen!!



Her har jeg plantet litt forskjellig.

Denne kassen er fyllt med ti 50-liters sekker med jord, og enda er den bare halvfull!!

Her skal det stå forskjellige stauder, har ikke bestemt meg for alt enda, men en blå klematis skal i allefall plantes her, bakerst, inn mot en kommende levegg, så den kan klatre seg fin og høy og lage en liten blomstergang!

I pottene har jeg sådd rosmarin, mynte, tomat og koriander. Og barna skal få så noe som kalles "blomster for sommerfugler", de skal altså trekke til seg sommerfugler, om vi får det til, da....:) Alle disse urtene kan stå ute nå, men jeg dekker de til med et plast-tak når det regner, og om natten. Har satt oppi pottene med timian og gressløk og solsikker som jeg viste i forrige innlegg også.

I balkongkassene under kjøkkenvinduet satte jeg tre ulike stauder. Det er egentlig kantblomster, men de kan godt plantes i kasser, og så deler jeg de hvis de sprer seg for mye!
De hvite heter Saxifraga x arendsii. De er vintersterke og holdbare.
De blå/lilla heter Aubrieta hybrid, og er like tøff som nabon!


Denne sukkulent-liknende tøffingen falt jeg for på grunn av både form, struktur og fine fargesjatteringer.

Den heter Sempervivum arachnoideum, og får et slags edderkoppnett over seg. Det ser ut som et tynt slør som glinser i morgendugg-sola.

Den bryter fint av mot de søte blomstrene, syns jeg.



I hagen skjer det ting hver dag.

I går kveld kikket jeg litt på bærbuskene som fikk gjødsel i forrige uke, og så til min store glede at her har bærene begynt å komme allerede!!


Fine små kuler (kan minne om flere ting, egentlig ;)) som kan se ut som drueklaser....



Men når jeg gikk helt inntil med kamera, ser jeg jo at det er solbær som er i anmarsj..

Utrolig for meg som aldri har hatt hage å gå rundt og se hvor det spirer og gror,

og lykkelig er jeg for at jeg får det til!!! :)

Det gjør at man gleder seg til å høste og lage saft fra egen hage, for en gangs skyld! Ofte får jeg komme og plukke hos folk som ikke vil eller orker å safte selv lenger, og det er jeg kjempeglad for! Med min Saft-Maja, syns jeg enda det er kjempemorsomt å safte selv.



Her er da ene halvdelen av terassen.

Her skal det bli et koselig uterom, med kjøkken, grill,
møbler og parasoller...

Det ser ikke akkurat så koselig ut enda, men vi er på god vei, syns jeg...



Dette er motsatt side.

Her skal det bygges et slags skur, hvor fremsiden blir en hyggekrok under tak, i tilfelle det regner, eller man bare trenger litt skygge.

Hele terassen er sydvendt, vi har sol fra morgen til kveld, det kan bli litt varmt innimellom! Dessuten er det fullt innsyn for alle på både hovedvei og gata vår, og det er hyggelig av og til, men ikke når jeg skal ligge og sole meg i bikini....eller når vi skal spise sammen...:)

Så da må vi ha litt avskjermig, føler vi.

Willy er heldigvis flittig å patrullere eiendommen, han jager alle andre katter som våger seg i nærheten, og han koser seg fælt når vi er ute alle mann. Da springer han hit og dit og passer på oss! :)

Inne har det også hendt litt siden sist!!

Jeg fikk jo de søte Jamie Oliver-koppene med frø til,

som jeg sådde med en gang!!

Her er basilikummen på god vei!!

Sterke fine spirer, som jeg skal dele når de blir litt større.

Siden jeg har sådd så masse urter, så tenker jeg at om jeg mot formodning skulle få opp alt...

så er jo det en fin gave å gi bort, om man skal på middag eller i bursdag til noen som liker å lage mat! :)

Her er gressløken på gang, har prøvd det før, og de er litt kinkige i begynnelsen, så nå skal jeg la de vokse ganske mye, før jeg deler og planter om.



Persillen derimot, tar sin tid.

Var litt redd for at jeg hadde druknet den, men nå idag, ser jeg at noe hvitt er på vei ut av frøene....

Så da håper jeg at den kommer om ikke så altfor lenge! :)

Nå skinner sola ute, og barn og mann er vekk ut døra, så da skal jeg ta med meg kaffekoppen ut, og nyte sola, og kanskje male siste strøk på den varme hvite veggen! :)

4 kommentarer:

  1. takk!! er så utrolig kjekt å holde på, og så vil jeg bare bli ferdig med terassen fort-fort, så vi kan være ute hele sommeren og nyyyte!! :)

    SvarSlett
  2. Hello frøken!!
    ..Velkommen til bloggverdenen da ;)
    Ikke vært her inne før,så takker for ordene du la igjen hos meg slik at jeg fant veien ;)

    ...Takker for UTROLIG inspirerende ord!!
    HERLIG ;)

    SvarSlett
  3. hihi, velkommen hit da! :)
    håper du kommer innom igjen!

    SvarSlett