fredag 22. april 2011

Sol!!!....og noen

mislykkede prosjekter! :)

Har ventet på denne første solrike og varme dagen lenge....Har nemlig store planer for uteplassen i sommer. Terassen som ble ferdig ifjor, skal oljes. Det skal lages en "utekjøkken-vegg", blomsterkasser skal bygges, oljes og fylles, gressplenen skal rugges opp og fylles på med jord og frø, ja jeg kan fortsette i det uendelige....:)
Desverre står ikke lommeboken til planene for tiden, så det begrenser litt.
En plan var imidlertid å male det som skal bli "utekjøkken-vegg". Siden vi malte huset ifjor, var den saken i boks, tenkte jeg...men nei, det var tomt!! Ikke en malingsskvett igjen, engang.... Men, all interiørmalingen har vi jo.....så jeg satte i gang å slipe ned gammel lakk på et bord vi skal ha inne!! :)

Det skal være til printeren i Mannens arbeidskrok. Jeg slipte og pusset til jeg var grå....
Tenkte at nå skal det gjøres, og hentet grunningen.....men den så ikke så bra ut!! en gulaktik klump, fant jeg nede i boksen....
Så da tenkte jeg at jeg får bare male mange strøk med gråfargen da.......Men det er den gjørma dere ser øverst her......:(

Så surt!!! Og det er min egen feil...jeg vet, men har rett og slett ikke tenkt over at maling ikke tåler frost!! Det lærte jeg idag!!

Vel, vel....sola skinte og det var altfor varmt for mine arbeidsbukser, så jeg svinset inn og fant frem shortsen!! Og til min store glede, den har blitt større siden ifjor!!! :)

En god kopp kaffe kurerte den resterende gruffen, og jeg satte igang å luke og gjødsle bærbuskene...strengt tatt ikke nødvendig, men jeg ville ha noe å gjøre ute. Etter en stund kom jeg på at jeg har jo både jord, potter og blomsterfrø!!! Jeg fant frem potter og jord, til og med kugjødsel hadde jeg!!! Men frøene var borte-vekk!!
De eneste jeg fant, var gressløk og timian.....
...og det sådde jeg alt av....nå har jeg jo sådd de fine Jamie-krukkene inne også, men skal man ha kjøkkenhage, får man gardere seg, i alle fall med min ikke-ekstisterende flaks!! :)


Pottene dekorerte jeg med mine supernyttige stempler!

Bare plastpotter, men noe skal jeg jo kose meg med jeg også....:)


Etterhvert poppet idèer opp i hodet mitt, den ene etter den andre...

Jeg tok ut den fine trekassen jeg har slept med meg i mange år, og aldri egentlig fått brukt til noe....
den fikk fine stempel-ord....


den skal bli en del av "utekjøkkenet"

I mangel på fantasi, ble det navn på krydderurter i den.




Sånn! :)

Så tok jeg fram de fine fjølene jeg fant da vi var på stranda.

De trengte å tørke seg skikkelig i sola!




De skal bli hyller i "utekjøkkenet"

Kanskje ikke så fine nå, men mot hvit vegg og med glass og fat i glade farger på seg, blir de praktfulle, det bare vet jeg! :)


Og mens jeg romsterte med alle mine idèer og somle-saker, så jobbet Mannen som en helt!!!

Han ventet pent til kirketiden var over, og så banket og sagde han ivei!!
Og vet dere hva han lagde????

Jo, mine fine gigantiske blomsterkasser!!! :)



Her er den ene. Den skal oljes i samme farge som terassen, og fylles med masse fine blomster!!

Her er den nesten helt ferdig, og jeg fikk være med littegrann når fiberduken som skal holde ugresset unna, skulle festes. Da fikk jeg endelig bruke min enda-mer-nyttige stiftepistol!!


Den blir virkelig stor!! ca. 2*1,5 meter, og 50 cm. dyp.

I denne som står i sol hele dagen, skal jeg ha stauder, flerråige i blått, lilla,grønt og hvitt.

Det er i alle fall planen....kan jo alltids hende at når jeg står på hagesenteret så endres planene littegrann....


I den andre, som står borte ved "utekjøkkenet" skal jeg ha "kjøkkenhage-kasse".

Der skal det vokse rabarbara, jordbær og masse deilige urter, har jeg tenkt!

Jeg er i allefall kjempestolt av Mannen min, som inntil i fjor hadde minimalt med snekker- eller fikse-noe-som-helst-erfaring....og som nå altså har bygget både terasse og blomsterkasser helt alene! (Noen "gode råd" har jeg jo slengt ut av meg støtt og stadig, men jeg forstår det sånn at de helst overhøres)

Så helt til sist, kan jeg jo nevne at jeg tok litt av med beplantnings-ånden....så desperat etter å plante noe som kunne vokse og være til glede, ble jeg at jeg hentet ut solsikkefrøene i kjøkkeskuffen og plantet tre frø i ni potter, altså vil jeg, hvis de vokser i det hele tatt, kunne få en solsikkeåker bestående av 27 solsikker....:)

Ja, ja....vi får vente og se....har uansett nytt sola noe kopiøst idag, og gleder meg til i morgen, så vi kan nyte den igjen!!

1 kommentar:

  1. Takk for krimminnekommentar. Heldige deg som bor der Malstrøm ble spilt inn. Ja, gjett om jeg husker og aldri glemmer den!

    SvarSlett