fredag 29. april 2011

Prikke....

stolen.....

Idag fikk jeg endelig hentet pakken fra Stoff & Stil!! Det var et supersøtt prikkete pvc-stoff som egentlig er voksduk, men jeg tenkte å bruke det til noe litt annet....

Prikker er meg. Jeg har dette mønsteret, med samme fargekombinasjon (grå med hvite prikker) på pysjamas, morgenkåpe og kopp! :)
Så når de nye stolene fra Ikea, med vaskbart trekk, har vært vasket tretti ganger, og skruene begynte å bli veldig slitt, så  tenkte jeg at et trekk du bare kan tørke av med en fuktig klut, må være løsningen.

Dette trenger du:

Stoff, jeg kjøpte på Stoff & Stil, ca 80 kr. pr.meter
Stiftepistol
Saks
Skrujern, i allefall om stolputene, som mine, er skrudd fast

og selvfølgelig en stol! :)

Jeg var så heldig at sola var på godt humør i dag, så jeg satt ute og koste meg....



Skru løs stolputen, og ta av det avtagbare trekket.

(I mitt tilfelle, skal de atter i maskinen, og så skal jeg prøve å farge dem, en eller annen mørk farge kan jeg garantere at det blir!)

Da ser det sånn ut:
bare setepolstringen igjen.

Siden den også er festet med stift, skal jeg feste mitt litt utenfor, så de ikke er i veien for hverandre.


Klipp stoffet rundt puten, jeg tok i kraftig, så jeg skulle være sikker på at det holdt.

Jeg brukte prikkene til å måle sånn at prikkene lå rett langs kantene.

Så brettet jeg stoffet inn en brett, før jeg........

festet med en stift midt på hver kant.

Strekk stoffet forsiktig, først en side, så motsatt side, så du ikke risikerer at stoffet flytter seg, eller mønsteret kommer skjevt på.


Siden festet jeg tett i tett på alle sider med stift, men ikke i hjørnene ennå.

Når du kommer til hjørnene, strekker du stoffet og stifter godt inntil hjørnene.

Vær generøs med stift, det kommer ikke til å synes.



Så klipper du resten av stoffet som er til overs.

Det er bare om å gjøre å få det fint og stramt oppå, under får det bare klumpe seg, skruene strammer puten mot stolen uansett! :)


Sånn, den første puten tok ca. 30 minutter...
de tre andre gikk kjapt!

Jeg som hadde gledet meg sånn til å gjøre dette, jeg ble lei etter to stoler! :)

Meeen, fikk tatt resten etter en pause....:)
Og jammen ble det fint!! :)

Jeg er superfornøyd, har aldri gjort sånt før, men er jo helt slave når det er innredning, opppussing, DIY, og hageprogrammer på TV!!

Så har jeg ganske selektiv klisterhjerne, dvs. jeg husker det jeg er mest interessert i!

Så nå kan vi det, alle sammen!

Som Mannen sa: "nå ble stolene mere "oss" med èn gang" :)..... og det er jeg helt enig i!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar