lørdag 21. mai 2011

innimellom all

sliping og såing tar jeg nå en kopp kaffe og blogger litt! :)
her er blomsterkassen, ferdig plantet og med mange (syns jeg) godbiter....om man kan kalle planter det...
Har i alle fall fått en hel del av det jeg ville ha, når jeg trålet webben om stauder, vintertålige, solsterke og høyder.
Det var viktig for meg å få et bed som er relativt lettstelt, og med farger i hvitt, blått og lilla. Ulike høyder ville jeg også ha, og litt ulike former og strukturer. Her kommer alle de ulike, har ikke giddet å lete opp latinske navn, men disse er alle sammen frosttålige, tåler sol og halvskygge godt, og det er alle sammen stauder.

Jeg har tre ulike Klematis. Den lengst fra kamera er lilla, og heter "Margaret Hunt". Den blir opptil 3 meter.
Den i midten er hvit og heter "Madame Le Coultre" (takk og lov at jeg skriver og ikke uttaler!) Den siste er blå, og heter "Blue Angel". Den blir to meter, den hvite blir også tre.
Disse liker å klatre, og tanken er at de skal klatre oppover et kommende tak, som vi setter over en levegg. Denne veggen krever bygg-tillatelse, for den blir over 1.8 meter, så vi er ikke 100% sikre på om vi orker det enda. (Les: Mannen er ikke sikker) Vi får se. Om ikke, skal vi nok klare å fikse noe den kan vokse opp etter, uansett.

Denne heter Ridderspore, en ganske vanlig staude i norske hager. Den har fine, blå blomster og blir ca.60 cm. Den blomstrer fra nå til august.

Rett bakom Riddersporen, står to Bakkestjerner. Det er naturlige, norske blomter som vokser i fjellstrøk, den står bakom fordi den blir 70. cm, så den blir altså høyere enn Riddersporen. Den får også blå blomster.

På ytterkantene har jeg to vakre, hvite stauder som heter Astilbe. Disse har jeg sett i mange hager, og ikke visst hva de hette. Når jeg fant dem på hagesenteret, måtte jeg bare ha dem. De er så fine i vinden, der de vaier med som små flagg.

Til sist har jeg fire, vakre og herlig duftene Lavendel. De blir ganske kraftige, har blålilla fine blomster, og tilfører altså en herlig duft som mange kjenner igjen fra såpe. Den regnes som en urt, og man kan trekke ut olje fra blomstene og lage olje, eller bare tørke blomstene og legge i tøyposer og ha imellom klærne, slik de gjorde før i tiden for å hindre møll å spise opp klærne.

Nå har jeg og Mannen akkurat plantet litt mere gress utenfor terassen, vi skal muligens ha skifer-heller der, som en overgang fra terasse til gress. Vi får se hvor villig det vokser, om det blir flott gress, kan det hende vi dropper hellene. Ellers har jeg som nevnt over, begynt å slipe europallene som skal bli terassemøbler. Det er en nitid jobb, men går fint å gjøre i garasjen når det regner. Den dagen det blir fint vær igjen, og ser ut til å holde seg sånn, skal terassen vaskes og beises. Men det ser ut til å bli en stund til.....
 Jeg og Mannen falt for denne flotte Hortensiaen også, og fant resirkulerte, selvvannende potter å ha den i. Den kan vokse seg ganske stor, så vi får håpe den gjør det, for den er fantastisk fin som snittblomst også..:)

Oppskriften kommer i kveld, jeg må utnytte dagen til sliping.....:) Det var hagepraten for idag, vi er kejmpefornøyde, håper dere likte den også!

2 kommentarer:

  1. det blei veldig fint Lena :) Gleda meg veldig til det blir meir fine vær så eg kan plante om i beddet mit.. der e så masse skvaldrekål (trur eg det heite) så eg trur eg bare skal tømme heile beddet og legge duk og ny mold. kjekt med blomster :)
    klem fra lillian - god helg!

    SvarSlett
  2. takk Lillian! ja, svallerkål e ikkje så kjekt å luke i...;) ny duk og ny jord høyres bra ut, og då MÅ du jo fråtse i nye planta òg, ikkje sant? ;) god helg til deg og dine! :)

    SvarSlett