mandag 9. mai 2011

grønne venner...

kaller jeg noen av stueplantene mine. Enkelte av dem har jeg hatt i årevis, og de har holdt ut med uttørking, tørt inneklima, glemsel av gjødning og flytt.
Paraply-planten er nok like gammel som Store Prinsessa, 10 år....den har bodd litt forskjellige plasser, og to ganger vært med på langveis flytting. Den klarer seg på lite vann, og sprer seg utover med de fine bladene sine. Jeg vanner den en gang i uka, og potter om annenhvert år.....nå har den blitt så stor at jeg ble nødt til å binde den opp før den vokste ned av hyllen sin! :)
Drage-treet, eller Dracaenea, fikk jeg av en blomsterbutikk-dame, hun hadde hatt den stående i et hjørne og den så heller misfornøyd ut. Hun ville kaste den, men jeg kunne få den, om jeg ville. På den tiden hadde jeg en til, og de ble flotte på hver sin side av døren. De mister en del blader midt-vinters, og dumme meg kastet den andre fordi jeg trodde den døde.... Heldigvis ga jeg denne en sjanse til, og nå har den fått tre kroner, i stedet for en. Krever lite vann, men liker en dusj iblant! :)
Eføyen har jeg vært nære på å gi opp mange ganger. den vokser seg frodig, og så blir bladene innerst brune og dør....den vokser seg gjerne inn og rundt lamper, og får veldig lange ranker. I fjor når jeg pottet den om, viklet jeg ut alle rankene, det tok en hel dag, og plantet ned endel av de som var brune på midten, og vips, ble den stor og frodig igjen. Nå har jeg lært at jeg må plukke vekk alt som visner innerst jevnlig, så den får lys inn til røttene. Den elsker å dusjes, og trenger noe å vokse opp etter.
En liten periode jobbet jeg som ekstrahjelp i blomsterbutikk. Da hadde vi mange av disse, Gullranke, og i mange ulike nyanser....en var Neon, den var lysegrønn og veldig lekker. Har hatt mange av disse oppigjennom årene, de er lette å få til, og den "sier" ifra, når jeg har glemt å vanne....da henger den lett med bladene. Den er min "husk-å-vanne-plantene" indikator. :)
Grønnrenner, heter denne. Den er utrolig hardfør, jeg har hatt denne øverst på kjøkkenhyllen min, og stått på en stol og vannet. Når jeg tok den ned i vinter, så jeg at den nesten ikke hadde jord!! Lengst ned i potta lå der litt jord, og noen lecakuler....hele roten var blottet! Nå har den fått masse deilig jord, og har endelig fått den klare grønne fargen tilbake. Når den mistrives, blir den nemlig blek i fargen, som om den var bleket av sola...:)
Til sist vil jeg vise frem pengetreet mitt. Det er også en gammel venn, i åtte år har den bodd hos meg. Den har utrolig stayer-vilje, liker litt vann en gang i uka. Kan godt klare seg på terassen på sommeren, og tåler et litt mørkere rom. Stammen på dette treet er kjempetykk:
og bladene gjør den ganske tung. Har lyst å få støttet den opp litt, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det ennå, for denne har alltid bare trivdes og på den måten klart seg unna prosjektene mine....Har du noen ideer? jeg vil helst ikke kappe noe eller ta bort noe, men stammen er stiv og grenene tykke, så den er ikke så lett å ha med å gjøre...:)

Nå har jeg vist frem noen av de grønne vennene mine, nå skal jeg ut i sola å sjekke hvordan plantene ute klarer seg i varmen og tørken.
Et tips nå på tampen: planter og urter som står ute, får ikke alltid nok vann når man vanner overifra. Når jeg jobbet hos blomsterbutikk-dama, lærte hun meg å fylle ei bøtte med vann, og senke alle plantene ned i, uten at de er under, og så la de suge underifra, til du ser overflaten bli våt. La de renne litt av seg, og gjenta gjerne på kvelden, hvis det er varmt og tørt ute.

2 kommentarer:

  1. Jeg tar livet av ALLE planter inne. Jeg får kun til sukkulenter :(

    SvarSlett
  2. jeg gjorde også det før....husker jeg passet en kaktus for paps, når jeg bodde på hybel....den ble innesperret i et slags edderkoppnett! :)
    kanskje du kan prøve igjen, med en av disse jeg har vist? jeg fikk de til først når jeg bestemte at mandag, er vanne-dag, bare en gang i uka! :)

    SvarSlett