lørdag 21. mai 2011

Eplekake-oppskrift...

kommer her.....Men må først forklare bildene litt. Jeg bakte nemlig en eplekake til 17.mai. Den skulle være glutenfri, og denne oppskriften er enkel å bake med glutenfri kakemiks. Men når jeg nå tok kaken ut av kjøleskapet og skulle forevige den, var den nesten borte!! Så dette får være beviset på at kaken er GOD!
EPLEKAKE:
250 gr.setersmør
250 gr.sukker
250 gr. hvetemel
2 store egg
1 1/2 ts. bakepulver
2-4 epler (syrlige)
sukker og kanel til å strø på toppen.
Skal kaken være glutenfri, bytter du bare ut hvetemel med glutenfri kakemiks. Samme mengde, men kan trenge litt lenger steketid.
Du tar romsvarmt smør og rører hvitt med sukkeret. Jeg bruker håndmikser. Bland i mel og bakepulver.
Rør godt. Bland i egg, ett og ett. Hell røren/deigen over i en smurt, bakepapirkledd springform 24 cm.
Skrell eplene hele, del i to, så i fire, og så i to igjen, så du får tolv "båter" på ett eple. Fjern kjernen, og legg "båtene" etter hverandre rundt formen. Trykk de godt ned i røren. Når du kommer rundt, lager du en ny runde inni. I midten bruker jeg å skjære til en liten eplebit så den fyller det siste "hullet". Strø over sukker og kanel. Skal stekes nederst i ovnen på 180 grader Celsius. I min oppskrift står det 30 minutter, men jeg bruker å la den stå i 50-60 minutter, og prøver meg frem med kakenål/fyrstikk/tannpirker/strikkepinne; stikk den ned midt i kaken, henger det fast røre, er den IKKE ferdig.

Serveres med vaniljeis, eller krem.....eller etes tidlig en morgen, rett fra kjøleskapet sammen med katten! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar