tirsdag 24. mai 2011

det spirer og gror...

i min lille kjøkkenhage! Riktignok inne, enda.....jeg flytter de ut på varme dager, men dagevis av regn og nattetemp ned i 4 grader, så tror jeg de klarer seg best inne.
Tomatene ser ut til å like seg i vinduskarmen. De drikke vann fra fatet de står på, og jeg har begynt med en liten støttepinne de kan vokse etter. Dette er jo frø fra en "barnepose" fordi jeg, som ikke liker tomat noe særlig, aldri har dyrket det før. På posen "lovte" de gode resultater! :)
Jamie Oliver-urtene tar seg fint også. Den ene basilikumen (jeg delte den) er kjempestor, og kan nok høstes fra allerede. Men de tre andre har jeg hatt litt trøbbel med. De har til tider hatt mye mugg på jorden, selv om jeg har vannet nedifra. Har nå latt de stå uten vann en stund, og det ser ut til å minske noe....Noen som vet råd?

Dette er bladpersillen. Etter at jeg plantet den om trodde jeg jeg skulle miste den, men den har klart seg.

Innimellom kan en skimte muggen....antar at det er for mye vann, for vi har ikke særlig fuktig luft her inne....heller tørr! :)


Gressløken er litt spinkel syns jeg, men det tar seg vel med litt tålmodighet...;)

Den har også litt mugg, men ikke like mye.
De strekker seg i allefall mot lyset, alle sammen. Det er så fint syns jeg! :)

Her står timian, rosmarin og litt annen gressløk og koser seg. De står på golvet fremfor terassevinduet, så de skal få nok lys og litt akklimatisering, når vi lufter og går inn og ut av døren. Timianen dufter som en hel pizzarestaurant allerede, og Rosmarinen kommer sakte sakte den også. Den vet jeg bruker lang tid, så den er lettere å være tålmodig med....:)
Her ser dere koriander og mynte fra fugleperspektiv. De står også foran døren til terassen. Korianderen er veldig tørst, så den bruker jeg å vanne nesten hver dag. Mynte er jo egentlig ikke så anvendelig i mat, men det er en fin "gå-bort-gave" til en Mojiito-elsker jeg kjenner! :D
Til slutt viser jeg solsikkene! De er jeg ganske stolt av. Plantet fra økologiske frø som vanligvis skal i brøddeigen, og de trives som bare det! Ikke alle 27 har kommet opp, men det er greit. Det var endel av tanken med å plante så mange. Nå står de ute i ur og skur, og skal snart plantes om til større potter, en og en.

Tanken er å sette ut alle urtene i begynnelsen av juni. Men jeg avventer vær og temperatur litt. Er usikker på om jeg skal sette de rett i jorda eller la de stå i potter så jeg kan ta de inn om det blir for kaldt.... Hva syns/tror dere?
Staudene i blomsterkassen har hatt en tøff uke, med mye vind og regn, men de ser ut til å trives likevel....og nå er det ikke lenge til Kaprifolen spretter ut i blomster, knoppene er ganske store nå. Kan nesten ikke vente, den duften er utrolig!! :)
Siden regnet trommer på ruta og Store Prinsessa er syk, så blir det innekos+litt husarbeid idag. Ha en fin dag, dere også! :)

2 kommentarer:

  1. Heisan!
    Himmel, hvor flink du er til å plante! Så spennende og gøy og se det gror. jeg burde vært mye flinkere til den slags!
    Tusen takk for tips angående kommenteringsproblmet mitt. Ser ut som det har løst seg nå.
    Likte headeren din veldig godt!
    Fin kveld til deg!
    Stor hilsen fra Kaspara

    SvarSlett
  2. takk for det! ja, det er egentlig veldig kjapt å så noen potter med ulike frø. Og det er en daglig rutine jeg koser meg veldig med, når jeg går rundt og titter på hva som kommer! :)
    takk for ros og kommentar! :)

    SvarSlett