fredag 17. juni 2011

I stedet for maling....

når mørke skyer truer, får dere se litt av det jeg har puslet med de siste dagene....Dessverre er været her på Nordvestlandet det som i stor grad avgjør hva man kan stelle med ute, og nå for tiden er det visst "en dag sol -fem dager regn"...
I går var det strålende sol, og hadde leveggen vært ferdig da, hadde jeg definitivt malt den. Men Mannen var på jobb og skulle handle med seg de siste listene hjem, så jeg fikk finne meg noe annet å gjøre...
Vi har fått noen fine skifer heller av Mannens onkel, og de måtte legges oppå det nysådde gresset. Dels for å skape en brytning mellom gress og terasse, men også for å skjule litt skjønnhetsfeil her og der...
Vi sådde gress først, men så etterhvert som det vokste, at det ble litt skarp kontrast inntil terassen. Nå ligger de langsmed kanten av terassen, og noen inntil blomsterkassene. Litt ustabile ennå, men det går seg til når de kommer i bruk. Ettersom jeg la de oppå en del nytt gress, og det var behov for litt ettersåing, strødde jeg litt jord og frø der det var glest og vannet godt. Når det siste gresset har blitt 2-3 cm., skal vi gjødsle godt.
De nylagte hellene egner seg ypperlig til å sette krukker med forskjellige blomster på. Jeg som aldri har hatt hage før, har ikke så mange utekrukker, men både jeg og Store Prinsessa har sådd diverse, så jeg tok det jeg fant rundt i huset...Hortensiaen er en kjent modell her på bloggen, og ellers har vi kornblomst i den store blå krukken, lavendel i leirpotten, mynte i den lyseblå, og en solsikke i melkespannet...Lyktene kjøpte jeg i sett à 3 for 199,- på coop prix.
På motsatt side inntil urtekassen står innerst en stor frostfri, resirkulert krukke fra coop obs bygg med fire solsikker i. I zinkbøtta står en blomstermiks som skal tiltrekke seg sommerfugler, i den blå boksen erteblomster, i den store jerngryta tre solsikker til, så en blå-lilla lobelia og en tomatplante i zink-potta.
Det gjør så mye for hagen med litt forskjellige krukker og planter syns jeg. En salig blanding, men det blir koselig, syns jeg...
I urtebeddet har jeg nå satt ned alle urtene jeg har. Bakerst en rabarbra og to tomater, de små gråaktige prikkene er rosmarin, jeg har koriander, mynte, timian, persille og gressløk. Jeg har herdet dem ved å la de først stå ute om dagen noen uker, så fikk de stå i beddet men i krukker noen uker, og nå er de altså i jorden. Tomatene har jeg skåret av bunnen på potta og satt hele greia ned i, for i tilfelle de ikke rekker å bli modne før høsten, så kan jeg ta de inn igjen....:)
Det ligger en bambuspinne tversover beddet, der skal jeg ha jordbærplanter etterhvert. Jeg plantet alle urter med vilje langt ned i beddet, så de skal kunne ha det litt lunere og være godt beskyttet mot vinden...så nå er det bare å vente på sola og grillværet....:)
Vi fikk bygget ferdig leveggen såpass at jeg hadde store planer om å male idag, men når jeg var ferdig å maskere hele sulamitten, ble skyene tettere og mørkere og jeg tør ikke male likevel....:(  Heldigvis har vi tak over garasjen, der kan jeg stå å male sånt som er flyttbart....skal bl.a. beise lokket til putekassen og slipe/male et bord som skal stå i hjørnet på leveggen.....Men nå skal jeg drikke en kopp kaffe og kose meg med nye Rom 1-2-3 som kom i posten idag! :)
God helg, alle sammen, her krysser vi fingre og tær for en solrik helg for alle sammen! :)

5 kommentarer:

  1. Så fint dere får det, og så utrolig flink du er!! Et urtebed ønsker jeg meg også! God helg!! (endelig!)

    SvarSlett
  2. takk for varme ord! :) Jeg ønsker meg en kjøkkenhage!! :) god helg....bare en uke igjen nå!! :)

    SvarSlett
  3. Egen kjøkkenhage, hvor heldig er ikke vi? :)
    Prøvde å så gulrøttene direkte ut i år, så er spent på hvordan det går. Vi har nemlig like ustabilt vær her hvor jeg bor...
    Krysser fingre for solrike sommerdager på din kant!

    SvarSlett
  4. Så koselig blogg :)

    Ville bare tipse deg om at Mynte sprer seg noe veldig. vi måtte ta opp igjen hele urtebeddet vårt i vår, der var mynte i hele beddet og ingenting annet. Vel er jeg glad i Mojito, men det kan bli litt for mye av det gode ;)

    Klem Ingvild

    SvarSlett
  5. takk skal dere ha! Ja, kjøkkenhage ønsker jeg meg....får se hva det blir til neste vår...;)Solen lar visst vente på seg en stund til her...men det ser bra ut dit vi skal på ferie, heldigvis!! Krysser fingre for deg og gulerøttene, Stjerneglass! :)

    Ingvild; takk for ros og tips! Har planlagt å dele opp urtene med stålkanter som jeg stikker ned mellom de forskjellige, så de ikke kan spre seg...korianderen ser nemlig også ut til å trives veldig godt! :)
    Klem fra Lena!

    SvarSlett