onsdag 28. september 2011

Jada, NÅ kommer det endelig...

et nytt innlegg. Har vært sløv som bare det de siste månedene, siste blogginnlegg var i august. Var ikke motivert for høst, da jeg fremdeles håpte det skulle komme noe som lignet en sommer....
Men, så kom solsikkene i blomst, urtene vokste nesten ut av bedet, og tomatene spratt frem mellom halvvisne blader.....
...og da skjønte jeg at nå er det høst, enten jeg vil eller ikke...
Disse bildene er tatt i begynnelsen av september, og de fleste tomatene sprakk dessverre før de rakk å bli modne...Men de få som ble røde og fine, er allerede spist opp av Mannen som synes de er både søte og gode! Tomater blir det bestemt neste år også, men skal da sette de tidligere inne, OG plante de ut tidligere. Da rekker de kanskje å modne før de sprekker av kuldesjokk!!
Urtene kom over all forventning! Persille, mynte, timian, oregano og gressløk kjempet mot hverandre og alle vant! Gressløken står stadig, den skal snart klippes ned i zip-lock-poser og flytte inn i fryseren. Der bor allerede halve persillen, resten tørket jeg i ovnen...(skal skrive mer om det i et senere innlegg). Timian skal tørkes, og mynten river jeg opp med roten, det aller meste i alle fall, den spredde seg veldig, noe jeg visste. Oregano er også tørket, og kommer med i overnevnte innlegg....
Utrolig gøy å se at alt trivdes så godt, jeg tror det var fordi jeg brukte minst halvparten kompostjord i bedet, og resten hagejord. Blomsterbeddet skal dere også få se senere, der blomstrer det enda, noe for andre gang!
Føles bra å være tilbake!! skal på koselig tur i helga, kanskje blir et innlegg fra turen, kanskje ikke....

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Så masse flott du kan høste!!! Kjekt med eigen kjøkkenhage!!
    Og ja... hausten kom så alt for fort, utan at sommaren hadde fått spelerom i det heile tatt... Håpar du får ein flott helg!!

    SvarSlett
  2. Hei! ja, jeg er heldig!! så koselig at du la igjen en hilsen, så jeg fikk se bloggen din! Har misset mange loppemarkeder i høst, håper det er noen igjen! :)

    SvarSlett